Jag är i 25-årsåldern och ska köpa min första bostad.
Har ca 200k i sparande jag vill använda till min bostad.
Jag är lite kluven till vilken bank jag ska välja. Jag har idag Nordea men efter att ha pratat med kollegor och vänner kommit fram till att många tycker väldigt olika till vilken bank man ska välja.
Kanske ska jag bara köra på Nordea som jag har haft som bank i ca 10 år, det kan väl inte skilja så mycket från bank till bank?
Det kan vara värt att slå en pling till din nuvarande bank och se vad de kan erbjuda med tanke på att du har haft dem länge. Kanske använder du även deras andra tjänster och de ser dig som en värdefull kund?
Att förhandla om bolåneräntan ska man alltid göra och att höra med andra banker för att se till så att du får en så bra ränta som möjligt.
Det kan även vara bra att räkna på ditt boende så att du vet att du kommer klara av att kunna amortera på lånet.
Jag har kollat runt lite på SBAB och Swedbank och tycker att Nordea ändå erbjuder rätt OK i jämförelse. Tror ändå att jag fortsätter att ha dem med tanke på att jag har allt annat här:)
Så vitt jag vet kommer jag klara av att amortera på räntan och det ansåg bolånerådgivaren jag pratade med också. Väntar på svar om godkännande och sedan ska jag kunna börja buda!
Kom ihåg att man alltid har rätt att byta personal om man inte är nöjd med den service man får av nuvarande. Man kan ha otur och få en ny bolånerådgivare som ansvarig och då är det bara att säga till så får man byta. Har varit med om samtal där det känns som att jag är mer kunnig än rådgivaren så jag bytte rådgivare och fick en väldigt bra. Det var nära att jag bytte bank men jag var nöjd med den nya rådgivaren så jag valde att stanna kvar och är nöjd med mitt val.